pexels vlada karpovich 4050315 1 1

Cum scrii în mod eficient o politică de social media pentru angajați?

6 minute • Bianca Popa • 20 noiembrie 2021


Avem deja un articol pe relevanța politicilor de social media pentru angajați, pe care îl găsești aici. Noi vom dezbate în următoarele rânduri cum reușești să elaborezi o politică eficientă pentru angajați.

Riscurile pe care le implică prezența în social media

Pe lângă mulțimea de beneficii pe care o oferă prezența în social media, orice companie trebuie să fie pregătită să înfrunte riscurile asociate. Utilizarea rețelelor sociale de către întreprinderi poate da naștere răspunderii terților și poate implica domenii ale legislației privind confidențialitatea datelor, dreptul muncii și dreptul titlurilor de valoare pentru societățile cotate la bursă.

De asemenea, faptul de a le permite angajaților folosirea conturilor personale de pe rețelele sociale la locul de muncă poate avea consecințe negative, precum pierderea productivității, un comportament inadecvat între angajați și potențiala divulgare a informațiilor confidențiale sau clasificate.

Pentru a minimiza aceste riscuri, întreprinderile ar trebui să adopte o politică privind rețelele de socializare care să stabilească în scris anumite reguli clare privind utilizarea acestora, atât pe plan intern, cât și extern (conturile personale de pe rețelele de socializare care identifică angajatorul unei persoane pot implica angajatorul într-un anume mod). Însă acest lucru trebuie făcut cu măsură, pentru a nu exista riscul de a încălca dreptul la liberă exprimare al angajaților.

Cele mai bune practici privind politica de social media

O politică de social media stabilește reguli și orientări privind modul în care o organizație și angajații săi ar trebui să se comporte pe platformele sociale.

O bună politică în ceea ce privește social media

  • va descrie în mod clar așteptările angajatorului în ceea ce privește utilizarea social media,
  • va stabili un nivel de toleranță în ceea ce privește utilizarea personală a social media de către angajați,
  • va oferi îndrumări cu privire la utilizarea în scopuri profesionale a conturilor companiei și
  • va institui măsuri pentru a se asigura că utilizarea social media este conformă cu legea.

Pentru a-ți face o imagine asupra unei astfel de politici, găsești aici exemplul McDonald’s sau Brambles.

Politici de utilizare în scop personal

Politica întreprinderii privind utilizarea personală a social media de către angajați:

  • ar trebui să identifice în mod clar dacă întreprinderea le permite angajaților să își acceseze conturile personale de social media în timpul orelor de lucru sau folosind dispozitivele angajatorului.
  • dacă întreprinderea permite utilizarea rețelelor sociale în scop personal, atunci aceasta ar trebui să stabilească instrucțiuni clare cu privire la tipul de conținut (spre exemplu, conținutul vulgar, obscen, care conține amenințări, care are ca scop denigrarea, spam-ul) care nu va fi tolerat.
  • în plus, politica/regulamentul ar trebui să comunice angajaților dacă aceștia ar trebui să aibă anumite așteptări când vine vorba de confidențialitatea activității sau a mesajelor partajate pe rețelele de socializare cu ajutorul echipamentelor angajatorului (precum telefoane sau laptop-uri).

Politici de utilizare în scop profesional

O întreprindere poate cere unui angajat să folosească social media pentru a promova compania prin strategii de marketing, implicarea consumatorilor sau eforturi de recrutare.

Politica de social media a companiei ar trebui să fie concepută astfel încât

  • să protejeze
    • bunurile și reputația angajatorului,
    • orice proprietate sau confidențialitate a terților;
  • să se asigure că utilizarea social media respectă toate legile naționale/europene aplicabile.

În următoarele rânduri vor fi descrise câteva modalități de a dezvolta politicile de social media înspre beneficiul companiei:

  • Protejarea activelor și a reputației: stabilește o politică ce reglementează divulgarea și răspândirea informațiilor confidențiale și/sau clasificate ale companiei, precum proprietatea intelectuală. Evidențiază nevoia utilizării propriului discernământ (good judgement) și amintește-le angajaților tăi că propria lor prezență în social media se reflectă asupra angajatorului lor.
  • Proprietatea terților, confidențialitatea și termenii de utilizare: O politică bună din acest punct de vedere ar trebui să includă măsuri de protecție împotriva divulgării informațiilor de natură exclusivă ale terților și a confidențialității acestora. Conținutul postat ar trebui să evite să facă referire la furnizori, clienți, asociați sau investitori ai companiei. În plus, tot conținutul postat de către companie ar trebui să respecte termenii de utilizare pentru toate platformele de social media relevante.
  • Respectarea legii: Întreprinderile ar trebui să se asigure că politicile lor privind social media nu încalcă nicio lege națională sau europeană aplicabilă. Regulamentul ar trebui să precizeze în mod clar că nimic din politica de social media nu este menit să împiedice angajații să se angajeze în activități protejate de lege.
    • Drepturile angajaților: Evită implementarea politicilor care să prevadă măsuri de represalii împotriva angajaților care se implică în activități recunoscute ca fiind protejate prin utilizarea rețelelor de socializare. Angajatorii ar trebui să ia în considerare reglementările care se aplică organizației lor atunci când elaborează măsuri disciplinare ca parte a politicii lor privind social media.
    • Preocupări legate de securitate în ceea ce privește societățile cotate la bursă: SUA a adoptat o serie de legi în acest sens.
    • Avocatoo a publicat recent un articol în care explică pe scurt litigiile care care au avut ca subiect concedierea angajaților ca urmare a postărilor acestora pe rețelele sociale. Și deși nu există o lege care să reglementeze acest aspect specific în România, există anumite aspecte reglementate fie la nivel european, fie la nivel național, care îți pot oferi o oarecare îndrumare atunci când vrei să reglementezi în cadrul companiei tale relația pe care angajații tăi o pot avea cu rețelele de socializare.

Concluzie

Esențial este faptul că nu există o abordare unică pentru o politică de social media. Politica ta ar trebui adaptată la cultura, nevoile și circumstanțele locului de muncă. Indiferent de modul în care alegi să elaborezi politica de social media din cadrul companiei tale, aceasta trebuie să fie ușor de înțeles și clară în ceea ce privește așteptările întreprinderii.

Caracterul informal, rapiditatea și ușurința pe care le oferă rețelele sociale arată că acestea pot fi transformate într-un instrument extraordinar pentru a-ți dezvolta afacerea, dar pot, de asemenea, să transforme foarte rapid o situație nefericită într-un dezastru. O bună politică de social media va minimiza aceste riscuri, astfel încât afacerea ta să poată maximiza beneficiile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *