”Nu-mi fura ideea, este proprietate intelectuală!”
6 minute • Alexandra Ionica • 06 aprilie 2018
Proprietatea intelectuală este mai mult o barieră a pieței decât o licență pentru practicarea ideii. Adevărul este că nu îți poate garanta nici măcar succesul comercial. Cu toate acestea, proprietatea intelectuală poate:
- să-ți valorifice ideea. Spre exemplu, proprietatea intelectuală poate fi licențiată în așa fel încât să genereze venituri sau poate fi valorificată ca un bun incorporal activ care poate fi vândut pentru o plată unică;
- acționa ca o „sabie” împotriva potențialilor concurenți care intenționează să lanseze un produs similar;
- acționa ca un ”scut” permițând licențe încrucișate în cazul în care se încalcă proprietatea intelectuală a altcuiva. În caz contrar, este posibil să fie necesară o licență care ar genera o creștere a costurilor sau riscul unei proceduri de încălcare a dreptului.
Asta înseamnă că proprietatea intelectuala poate atrage investiții, vă poate ajuta să vă vindeți afacerea sau să faceți tranzacții și vă poate ajuta să îi păstrați pe ceilalți în afara pieței. „Avantajul primului sosit” este rareori adecvat.
Am scris o serie interesantă de articole și pe start-up.ro:
- Cui aparține proprietatea intelectuală?
- De ce proprietatea intelectuală e mai importantă decât ai crede
- UE reformează mărcile: ce modificări se aplică începând cu 1 octombrie 2017?
Tipurile importante de proprietate intelectuală sunt:
- Secretele comerciale înregistrate ca proprietate intelectuală sunt în general publicate, în timp ce preferați să vă păstrați ideea secretă. Spre exemplu, secretul poate împiedica părțile terțe să descopere procesul de fabricare sau algoritmul informatic. Cu toate acestea, este necesar un control strict al mediului dumneavoastră de lucru (colegii, partenerii de afaceri, spațiile și echipamentele IT) și siguranța oricărui cod informatic care trebuie protejat. De asemenea, un terț poate fi capabil să analizeze modul în care funcționează invenția prin simpla observare și ideea ar putea fi astfel înregistrată de o altă persoană în mod independent.
- Brevetele oferă, în general, un monopol în ceea ce privește realizarea unei „invenții tehnice” (exemplu: produs, proces sau program pentru calculator). Invenția trebuie să fie nouă și să nu fie evidentă pentru a fi calificată tehnic în domeniu la data înregistrării.
- Mărcile comerciale, în general, furnizează un „simbol de origine” care protejează marca. De exemplu: un cuvânt, un simbol sau un logo poate fi identificat de un anumit producător.
- Desenele sau modelele, în general, protejează aspectul unui produs fizic sau al unei interfețe grafice. Desenele sau modelele înregistrate protejează caracteristicile care sunt vizibile în timpul utilizării normale, fiind necesar ca acestea să fie noi și să aibă un „caracter individual”. Drepturile desenelor sau modelelor neînregistrate apar automat cumpărate și pot împiedica numai copierea directă (greu de dovedit!) a formei și configurației unui produs 3D.
- Dreptul de autor apare în mod automat și protejează „expresia unei idei”, incluzând operele artistice, dar și codurile sursă de software și interfețele grafice.
- Drepturile bazelor de date se aplică în cazul în care a existat o „investiție substanțială” în obținerea, verificarea și prezentarea conținutului bazei de date. Termenul de protecție este de 15 ani de la realizare/prima publicare.
Informații utile:
- Țineți evidența invențiilor pentru a le identifica pe toate și pentru a determina care este cea mai bună modalitate să le protejați. Identificați cea mai importantă „platformă” a proprietății intelectuale și protejați-o cu prioritate.
- Dezvăluirea publică: înainte de înregistrare, nu discutați ideile voastre, cu excepția cazului în care ați semnat un acord de nedivulgare. Acest lucru se aplică, de preferat, și în timpul „termenului de prioritate” (12 luni pentru brevete) după data depozitului în legătură cu cererea de înregistrare a proprietății intelectuale. Dacă există o cerință de publicare sau de expunere , cum ar fi o conferință academică, înregistrați mai întâi proprietatea intelectuală. În ceea ce privește brevetele, o perioadă de grație pentru divulgare este disponibilă în câteva țări, cum ar fi (în special) SUA, dar acest lucru nu se aplică în majoritatea țărilor, precum Europa, China și Japonia. Există, de asemenea, o perioadă de grație pentru anumite tipuri de desene sau modele. În orice caz, niciodată nu trebuie să vă bazați pe o perioadă de grație, în situația în care, între timp, altcineva înregistrează o idee similară sau identică.
- Mențineți actualizată o listă a proprietăților înregistrate, pentru a dovedi cu exactitate cui îi aparține orice proprietate intelectuala. Asigurați-vă că sunt încheiate, după caz, contracte de muncă ale proprietății intelectuale cu partea dorită și obțineți semnături de la toți creatorii, inventatorii și autorii. Creați clarități cu privire la proprietate în timp ce partenerii (încă) colaborează, fiindcă relațiile de afaceri sunt imprevizibile. Fiți conștienți, de asemenea, de faptul că proprietatea ar putea deveni neclară, cum ar fi relațiile universitare sau de sponsorizare, unde sunt implicați consultanții sau contractanții. Spre exemplu, dacă comandați o lucrare, proprietatea aparține, în general, creatorului/inventatorului/autorului dacă lipsește acordul/amendamentul scris/semnat. De asemenea, păstrați orice lucrare efectuată în timpul altor angajamente separat de orice idee personală generată independent pentru compania dumneavoastră. Probabil, proprietatea intelectuală va aparține celuilalt angajator dacă a fost efectuată în timpul muncii sau utilizând facilitățile lor.
- Amintiți-vă că dreptul asupra unei proprietăți intelectuale înregistrate, cum ar fi un brevet, nu vă oferă „drept de muncă” asupra unei idei pretinse/susținute. Astfel, se poate încălca un alt brevet, în special dacă utilizați ideea în legătură cu a altcuiva. Dacă nu sunteți siguri, luați în considerarea obținerea unei opinii cu privire la „Libertatea de a acționa”.
Vezi aici despre protejarea proprietății intelectuale cu Amazon Brand Registry 2.0.
Ce este proprietatea intelectuala si cum o putem proteja by Avocatoo on Scribd
Citeste mai multe despre proprietate intelectuală aici:
- Vreau să înregistrez o marcă. Unde încep?
- Avem o marcă. Ce facem cu ea?
- Copyright: încălcarea drepturilor de autor și care sunt sancțiunile?
- Protecția programelor pentru calculator în viziunea Legii 8/1996
- Ce fel de mărci sunt refuzate la înregistrare?
[wpforms id=”13516″ title=”true”]