#17
Fără categorie10 minute • Ana-Maria Udriște • 04 ianuarie 2021
Am început anul 2021 cu o nouă ediție din newsletter pe legale. După ce ne-am consultat intern, ca urmare a feedback-ului primit de la voi, am decis să avem o singură ediție săptămânală, luni. Asta ca să începi săptămâna cu toate informațiile de care ai nevoie. Oricum ești mai pe slow-mo luni, așa că ai tot timpul să le savurezi la cafea 🙂
Și ne ajută un share către prietenii tăi pe butonul de mai jos: Facebook, WhatsApp, e-mail, ce te lasă sufletul 🙂
#internet
- Versiunea indiană a WeChat este o combinație ciudată între Facebook și Google
- Divizia de Inteligență Artificială a lui Alphabet, DeepMind continuă să ”dea de pământ” cu toate jocurile pe care ni le-am făcut noi ca muritori. Noul său program AI, MuZero poate stăpâni șahul, shogi și Atari fără să cunoască reguli în prealabil.
- „Wonder Woman 1984” înregistrează cel mai box-office la deschidere din timpul pandemiei, 17 milioane de dolari.
- Mai ții minte de Chatroulette? Da, acum 10 ani, deci în preistorie. Era aplicația aceea care punea în legătură străinii pe internet în camere? Hehehe. Ce vremuri. Acum e back in the game, cu ajutorul AI.
- GoDaddy a dat un e-mail fake către angajații săi prin care le spunea că au câștigat 650 de dolari un bonus de vacanță. E-mailul a fost un test de phishing, iar angajații care au dat clic pe link au fost obligați să urmeze un curs de formare în inginerie socială. Testele de phishing sunt normale, dar de obicei nu implică să promiți bani falși angajaților. Cel mai probabil, campaniile de phishing vor deveni tot mai frecvente în următoarea perioadă.
- Microsoft a avut niște probleme de securitate și se pare că codul lor sursă a fost accesibil. Investigația este în curs.
- În 2020 Bitcoin a înregistrat o creștere de 300% în valoare, ajungând la 29.000 de mii de dolari. Crezi că e mult? Ei bine, conform Fundstrat, o companie de research, în 2021 Bitcoin va crește cu încă cel puțin 300% în valoare. Se pare că atât condițiile, cât și datele grafice indică o pantă ascendentă similară cu cea din 2017, atunci când Bitcoin a atins pentru prima dată valori impresionante. Ce ne întrebăm este când și dacă valorile exorbitante vor atrage interesul statelor de a reglementa moneda virtuală.
#interesante
- Într-un final, păturile au devenit un accesoriu vestimentar în 2020
- Știi că spuneam în ediția precedentă că în Singapore a fost aprobată carnea de pui făcută în laborator? Acum venim să îți spunem de ”lapte făcut în laborator”. Nu, nu lapte de soia, migdal etc, ci lapte făcut în laborator. Heh.
- O motocicletă printată la o imprimantă 3D? Și funcțională?
- Gonoreea devine o ”super gonoree” pentru că nu mai răspunde la antibiotice. Gonoreea este o boală cu transmisie sexuală. Mai mult, de când cu pandemia de COVID-19, multe din investigațiile ginecologice / urologice de rutină s-au diminuat considerabil, ceea ce face ca bolile sexuale să se răspândească și să rămână netratate. Cine o zice? Chiar OMS.
#juridic
- Un furnizor pentru Apple, Amazon și Tesla este acuzat de utilizarea muncii forțate. Interesant este că inclusiv în România, atunci când contractezi cu o firmă ”internațională”, te pun să semnezi că aderi la codul lor de conduită privind munca fortață și sclavagismul și protecția umanitară. Problema este că nu face nimeni cercetări dacă aceste reguli chiar sunt respectate, dar semnăm cu toții documente și ne asumăm răspundere.
- Apropo de răspundere atunci când semnăm și ne asumăm un fals în declarații, am scris un articol foarte bun aici.
- Ai văzut că peste tot presa a scris că dacă lucrezi în telemuncă vei primi automat 400 de lei de la angajator? Ei bine, dacă citești exact reglementarea, vei vedea că lucrurile nu stau tocmai așa. Iar noi am explicat-o aici.
#utile
- Știai că de fiecare dată când faci o aplicație sau un soft sau un program trebuie să-l înregistrezi la ORDA? Ei spun că este pentru protecția ta, dar îți dau și o amendă dacă nu o faci. Practic ești sancționat dacă nu te protejezi. Heh. Am scris mai multe despre asta aici.
- Influencer marketing este noul canal de comunicare și vânzare în anul 2021, mai ales că ai tot felul de magazine online de care trebuie să profiți. Așa că ți-am pregătit un articol cu 20 de puncte pe care să le ai în vedere atunci când vrei să redactezi un asemenea contract cu un influencer.
#e-commerce
- 3 foști executivi de la UnderArmour au lansat jeanșii Revtown.
Iată cum au răsturnat o industrie veche de secole în doar 3 pași:
Au creat un material nou incomparabil – o țesătură exclusivă denumită Decade Denim, moale și elastică, totuși încă puternică
Au remediat tot ceea ce blugii tradiționali fac rău, făcând Revtowns mai durabil, mai versatil și mai confortabil (păstrând totuși acel aspect clasic din denim)
Au expediat direct din fabrică pentru a tăia intermediarii și să ajungă astfel la un preț super-competitiv: 79 USD (acum na, tot e mult aș zice eu, dar mna)
- eMAG a luat o amendă de 6.7 milioane de euro de la Consiliul Concurenței pentru abuz de poziție dominantă. Poți să vezi un IGTV explicativ aici.
- Mastercard a scos raportul privind cumpărăturile pe online în 2020 de sărbători și cumpărăturile de home improvement au crescut cu 80% YOY. Pentru că vorba aceea, în pandemie cu toții am stat să facem lucruri prin casele noastre, nu?
- Divizia de publicitate a Amazon a înregistrat vânzări record de 21 de miliarde de dolari, cu 47% mai mult decât anul trecut. Motivul? Odată cu creșterea popularității e-commerce-ului în timpul pandemiei, a crescut și competiția între vânzătorii din marketplace-ul Amazon. Ceea ce, practic, a obligat vânzătorii să plătească pentru a fi cât mai vizibili în căutările clienților. Ce înseamnă asta? Că Amazon tocmai a mai „descoperit” o sursă majoră de venit și de putere asupra comercianților. Și, totodată, că noile reguli ale Uniunii Europene care vizează comportamentul companiilor gatekeeper din industria digitală sunt mai necesare ca oricând.
#social media & internet
- să nu uităm că avem shops pentru Whatsapp, Facebook și Instagram (inclusiv pentru Reels). Așadar ar trebui să-ți adaptezi strategia de e-commerce foarte mult pe aceste zone, ca să extinzi canalele de vânzare. O să te ajute articolul de aici.
- Google testează o nouă funcționalitate prin care vrea să indexeze videourile din Instagram și TikTok în aplicația Google pentru telefoanele mobile. Funcția în sine este o extensie a unui test lansat la începutul acestui an, în care Google a introdus pentru prima dată un carusel de „Videoclipuri scurte” în Google Discover – fluxul personalizat pe care îl găsești în aplicația mobilă Google și în stânga ecranului de pornire pe unele dispozitive Android.
- Amazon a cumpărat Wondery, o platformă de podcasts. Așa că trebuie să ții ochii (și urechile) aproape în următoarea perioadă și să vezi ce faci cu podcasturile pentru a crește brand awareness. Iar apropo de partea legală, am scris două postări despre cum să-ți fac un podcast legal aici: partea I și partea II.
- O utilizarea a social media la care nu ne-am fi gândit? Promovarea brandului și culturii mafiei! Într-o analiză inedită, the Financial Times demonstrează cum platformele de social media sunt utilizate de capi mafiei pentru a-și consolida influența și puterea. Ce e interesant? Că în aparență, pe lângă „învățăturile” ocazionale acumulate la „job” paginile analizate de FT nu publică conținut diferit de sutele de alte pagini cu citate motivaționale.
- Nici în 2021 TikTok nu scapă de problemele legale. De această dată Sky News raportează că un nou proces se pregătește împotriva companiei pentru utilizarea și procesarea informațiilor private ale unei fete de 12 ani, încălcând legislația europeană și din UK. Problema de principiu este că în conformitate cu legile din China TikTok poate să fie forțat să ofere acces guvernului la toate datele obținute de la utilizatori. Iar colectarea neconformă cu legile de privacy înseamnă că, în teorie, guvernul chinez are avea acces la sute de milioane de date sensibile despre populația, trendurile sociale și modurile de manipulare ale populației din statele cu care se află în competiție.
- Apare un nou trend în social media: employee influencers: angajați care oferă insights din viața de zi cu zi a jobului lor, de obicei pe TikTok sau prin Instagram Reels. Beneficiile pentru companii? Consolidarea autenticității brandului și atragerea de potențiali noi angajați. Dezavantaje? Riscul crescut de scandal PR: dacă valorile promovate de compania și realitatea de fiecare zi a angajaților nu se potrivesc perfect impresia negativă asupra companiei va fi extrem de puternică. De aceea companiile răspund diferit la acest nou trend: fie concediați orice employee influencer găsesc, fie își creează propriile programe de trending (ca Walmart de exemplu). De reținut este că, fie că ești influencer, fie că nu, ce postezi pe social media poate avea repercusiuni asupra jobului tău. Pentru că activitatea din online a angajaților afectează și imaginea companiei. Și niciun angajator nu vrea un angajat cu profil controversat de Instagram. De aceea, ai grijă ce postezi!
#recomandarea avocatoo
Este cu și despre mâncare, ne pare rău. Dacă nu te-ai îmbulzit la munte de Crăciun și Revelion, ai ocazia să te duci în două locații absolut superbe pentru preparate culinare:
- Restaurantul Grill Pampas din cadrul parcului Soceram din Câmpina. Cea mai bună friptură pe care o poți mânca. Ține minte aceste cuvinte magice: mușchi de vită America de Nord
- Das Fort Boutique din Râșnov, unde îl poți găsi pe talentatul și extraordinarul chef Bogdan Cozma, cu care am vorbit într-un podcast și am scris despre experiența culinară aici.
Nu uita să ne urmărești pe Facebook, Instagram și Youtube și să intri pe site, ca să vezi ultimele informații.
Să ai o primă săptămână productivă și ne auzim luni!
Cu drag,
Ana și Bogdan