christopher gower vjMgqUkS8q8 unsplash

­čôĺDrepturile de proprietate intelectual─â ├«n e-commerce&marketplace. Chestiuni de baz─â

10 minute • Gabriela Umbr─ârescu • 13 septembrie 2023


Felicit─âri pentru noua ta aventur─â ├«n e-commerce. ╚śtim c─â uneori s─â lucrezi cu un marketplace te poate speria la ├«nceput, dar nu-╚Ťi face griji, fix de asta suntem aici. 

╚Üi-am preg─âtit un scurt ghid care s─â te ajute s─â vinzi ├«n siguran╚Ť─â produsele tale c─âtre peste 30 milioane de clien╚Ťi. De la cum ├«╚Ťi protejezi drepturile de proprietate intelectual─â, ce trebuie s─â ╚Ötii ca s─â fii conform ╚Öi s─â nu iei amenzi, p├ón─â la informa╚Ťiile ╚Öi instrumentele de care ai nevoie atunci c├ónd vrei s─â vinzi dincolo de grani╚Ťele ╚Ť─ârii. 

Cum folose╚Öti acest ghid? Po╚Ťi s─â ├«l iei la r├ónd sau po╚Ťi s─â sari direct la articolele care te intereseaz─â. ├Än total public─âm 12 articole, care ├«n final vor fi un ghid cap-coad─â bun de avut la ├«ndem├ón─â. Vei afla urm─âtoarele:

­čôĺDrepturile de proprietate intelectual─â ├«n e-commerce&marketplace. Chestiuni de baz─â

­čôĺ M─ârcile ╚Öi brandul. Explica╚Ťii ╚Öi exemple practice

­čôĺCare este rolul drepturilor de proprietate intelectual─â ├«n e-commerce?

­čôĺCe elemente ale unei platforme de marketplace sunt protejate de drepturi de proprietate intelectual─â?

­čôĺProtec╚Ťia juridic─â a drepturilor de proprietate intelectual─â ├«n cadrul unui marketplace

­čôĺCe ├«nseamn─â s─â fii distribuitor/reseller autorizat?

­čôĺ De ce marketplace-urile ├«╚Ťi cer documente ca s─â verifice provenien╚Ťa produselor?

­čôĺCe sanc╚Ťiuni ri╚Öti dac─â faci nef─âcute fa╚Ť─â de consumatori?

­čôĺ Vinzi pe net? ╚śtii despre garan╚Ťia pentru neconformitatea produselor? Ce poate ob╚Ťine un client de la tine ├«n caz de neconformitate?

­čôĺCe trebuie s─â ╚Ötii ca seller despre garan╚Ťie ╚Öi ce po╚Ťi ╚Öi nu po╚Ťi s─â faci ├«n rela╚Ťia cu clientul

­čôĺCe ri╚Öti ca vendor dac─â nu respec╚Ťi termenii&condi╚Ťiile de pe marketplace?

­čôĺCross-vending sau cum ├«╚Ťi duci afacerea dincolo de grani╚Ťe cu ajutorul unei platforme de tip marketplace

Nu uita c─â suntem aici s─â te ajut─âm s─â cre╚Öti afacerea ta ├«n mod s─ân─âtos ╚Öi s─â ajungi la o pia╚Ť─â c├ót mai mare. 

├Änainte de toate, haide s─â trecem prin c├óteva chestiuni de baz─â. 

Ce este e-commerce?

Prin ÔÇ×e-commerceÔÇŁ ├«n╚Ťelegem ÔÇ×comer╚Ť electronicÔÇŁ, adic─â, pe rom├óne╚Öte, tranzac╚Ťiile f─âcute prin intermediul internetului ÔÇô includem aici achizi╚Ťionarea de servicii de pe site-ul unei firme, schimburile din Facebook Marketplace ╚Öi achizi╚Ťionarea de bunuri prin platforme de tipul Amazon, E-bay sau eMAG.

├Än sens ╚Öi mai larg, e-commerce ar putea include ╚Öi partea de social commerce, adic─â v├ónz─ârile, tranzac╚Ťiile ╚Öi intermedierile f─âcute inclusiv prin Instagram, Facebook, TikTok sau alt─â re╚Ťea de socializare de acest gen. 

Ce sunt platformele de tip marketplace?

Platformele de tip marketplace sunt site-uri de e-commerce unde se ├«nt├ólnesc oferta mai multor v├ónz─âtori cu cererea mai multor cump─âr─âtori. Astfel, operatorul platformei marketplace nu de╚Ťine neap─ârat inventar propriu de produse, rolul principal al acestuia fiind s─â afi╚Öeze oferta v├ónz─âtorilor ├«nregistra╚Ťi pe site c─âtre poten╚Ťiali consumatori ╚Öi s─â faciliteze tranzac╚Ťiile dintre ace╚Ötia.

O platformă de tip marketplace are o caracteristică unică: te pune în legătură directă cu clientul, prin intermediul unei platforme.

Practic face munca de lead generation ├«n locul t─âu. 

Asta ├«nseamn─â ╚Öi c─â, din punct de vedere al r─âspunderii, tu vei fi direct r─âspunz─âtor fa╚Ť─â de client, pentru c─â este p├ón─â la urm─â clientul t─âu. 

Pe scurt, leg─âtura dintre tine ╚Öi clientul t─âu nu difer─â cu nimic altceva dac─â ai vinde tu pe site-ul t─âu propriu ╚Öi personal. Doar c─â ├«n cazul de fa╚Ť─â, platforma de marketplace ├«╚Ťi ofer─â anumite servicii care faciliteaz─â aceast─â tranzac╚Ťionare. Pampam!

Ce sunt drepturile de proprietate intelectual─â?

Drepturile de proprietate intelectual─â sunt acele drepturi ce ├«╚Ťi asigur─â proprietatea unor bunuri ÔÇ×intangibileÔÇŁ, adic─â care nu au prezen╚Ť─â fizic─â. Acestea apar ca urmare a creativit─â╚Ťii umane ÔÇô g├ónde╚Öte-te la c─âr╚Ťi, picturi, fotografii sau la designul unei ma╚Öini, agende sau a unui telefon.

Am f─âcut precizarea asta pentru c─â dac─â auzi ÔÇ×proprietateÔÇŁ te g├ónde╚Öti la ceva pe care s─â ├«l ai cu tine ╚Öi s─â-l sim╚Ťi, ca s─â-l dai mai departe, cum ar fi o cas─â, o ma╚Öin─â, o pereche de pantofi. Uite c─â ai ├«nv─â╚Ťat ceva nou ­čśë

De câte feluri sunt acestea?

├Än func╚Ťie de ideea pe care vrei s─â o protejezi, drepturile de proprietate intelectual─â se g─âsesc ├«n mai multe forme.

Chiar dac─â crezi c─â nu te intereseaz─â prea mult asta, c─â tu doar vrei s─â vinzi pe marketplace, o s─â vezi c─â au o importan╚Ť─â mare. 

Drepturile de autor 

Pentru protejarea scrierilor literare, operelor ╚Ötiin╚Ťifice, picturilor, sculpturilor, fotografiilor etc legea de c─âp─ât├ói este Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor ╚Öi drepturile conexe.

Dreptul de autor acordă creatorului unei opere originale drepturi exclusive de care se poate bucura după cum consideră, cât timp nu încalcă ordinea publică și bunele moravuri. De obicei, acest drept este valabil doar pentru o perioadă limitată de timp de la crearea operei, după care intră în domeniul public și poate fi folosită de către orice persoană.

├Än Rom├ónia, protec╚Ťia prin drepturi de autor se ├«ntinde, ├«n general, pe toat─â durata de via╚Ť─â a creatorului + ├«nc─â 70 de ani de la moartea sa.

A╚Öadar, dac─â te g├ónde╚Öti s─â iei o poz─â de pe undeva de acum 60 ani c─â ÔÇ×a trecut suficient timpÔÇŁ, ei bine, nu a trecut ╚Öi trebuie s─â ├«i cau╚Ťi autorul ca s─â ├«i ceri permisiunea. 

Cum este protejat autorul unei crea╚Ťii?

Cum spuneam mai sus, c├ónd faci o oper─â, de oricare ar fi ea, devii autor. Este evident c─â ├«n aceast─â calitate, trebuie s─â ai ╚Öi ni╚Öte drepturi, adic─â ni╚Öte protec╚Ťii de care s─â te bucuri, c─â doar de aia ai f─âcut-o.

Drepturile exclusive le g─âse╚Öti ├«n Legea 8/1996 privind drepturile de autor. Ai mai jos exact textul de lege, iar apoi intr─âm pe el ╚Öi povestim. 

Drepturile exclusive prev─âzute de lege sunt:

Art. 12.

Autorul unei opere are dreptul patrimonial exclusiv de a decide dac─â, ├«n ce mod ┼či c├ónd va fi utilizat─â opera sa, inclusiv de a consim┼úi la utilizarea operei de c─âtre al┼úii.

Art. 13.

Utilizarea unei opere d─â na┼čtere la drepturi patrimoniale, distincte ┼či exclusive, ale autorului de a autoriza sau de a interzice:

a) reproducerea operei;

b) distribuirea operei;

c) importul în vederea comercializării pe piaţa internă a copiilor realizate, cu consimţământul autorului, după operă;

d) închirierea operei;

e) împrumutul operei;

f) comunicarea public─â, direct sau indirect a operei, prin orice mijloace, inclusiv prin punerea operei la dispozi┼úia publicului, astfel ├«nc├ót s─â poat─â fi accesat─â ├«n orice loc ┼či ├«n orice moment ales, ├«n mod individual, de c─âtre public;

g) radiodifuzarea operei;

h) retransmiterea prin cablu a operei;

i) realizarea de opere derivate.

j) retransmisia operei.

Astfel, nimeni ├«n afar─â de titularul dreptul de autor ╚Öi persoanele ├«ncuviin╚Ťate (prin cesiune sau licen╚Ť─â) de acesta nu poate folosi respectiva oper─â dup─â bunul plac. Dac─â nu prime╚Öti un acord ca s─â folose╚Öti o poz─â, un sunet, o descriere, nu o po╚Ťi lua ca atare. 

Ô×í´ŞĆ S─â lu─âm aici un exemplu practic de ├«nc─âlcare a dreptului de autor raportat la platformele de e-commerce.

Am cump─ârat gen╚Ťi de brand de la un anumit furnizor ╚Öi vreau s─â le v├ónd pe marketplace ca business. Doar c─â, ├«n loc s─â compun eu o descriere a produsului ╚Öi s─â-i fac fotografiile pentru anun╚Ť, le preiau de pe site-ul oficial al furnizorului respectiv. Exact a╚Öa, cu poz─â ╚Öi descriere, eventual le ╚Öi traduc ├«n limba rom├ón─â. Acest lucru nu se poate face chiar dac─â vorbim de un produs al produc─âtorului respectiv. Pentru c─â avem acele drepturi de autor. 

ÔŁŚ Prin urmare, dac─â vreau s─â v├ónd un produs pe un site, indfierent c─â este un marketplace sau nu, am dou─â variante: 

  1. m─â ocup ╚Öi de descrierea, ╚Öi de fotografiile produsului, 
  2. cer furnizorului s─â ├«mi ofere aceste informa╚Ťii 

deoarece cele de pe site-ul oficial sunt protejate prin drepturi de autor, fiind crea╚Ťii originale.

De cele mai multe ori, dac─â lucrezi cu produse care vin de la anumi╚Ťi produc─âtori/furnizori recunoscu╚Ťi, promovarea lor se va face cu materiale furnizate ╚Öi pre-aprobate de produc─âtor /furnizor. Vorbim aici ├«n special de produse unde avem distribu╚Ťie exclusiv─â sau selectiv─â, dar nu este deloc exclus s─â o avem ╚Öi ├«n alt─â parte. 

Ce trebuie s─â re╚Ťii tu de aici? Indiferent de c├ót de mic─â sau mare a afacerea ta, c├ót de scumpe sunt produsele, dac─â sunt sau nu de vreun brand de lux etc., nu po╚Ťi s─â iei poze ╚Öi descrieri ale acelor produse de pe alte site-uri, chiar dac─â sunt site-urile oficiale, ci trebuie s─â:

a) le faci tu singur 

b) ceri permisiunea (de preferat scris─â) ca s─â le po╚Ťi folosi.

Dar nu trebuie s─â verifici c─â este sau nu ├«nregistrat acel desen sau text pe undeva? Ce este important s─â men╚Ťion─âm este c─â o oper─â este protejat─â prin drepturi de autor prin simplul fapt al cre─ârii sale. Astfel, spre deosebire de m─ârci, opera ta nu are nevoie de o ├«nregistrare la un anumit oficiu pentru a avea acele drepturi enumerate mai sus.

Ôťů Some tips&tricks atunci c├ónd ├«╚Ťi promovezi produsele:

  • f─â-╚Ťi propriile descrieri, poze, filmule╚Ťe&co 
  • nu trebuie s─â le ├«nregistrezi la oficiul na╚Ťional de drepturi de autor (├«n cazul Rom├óniei, acesta este ORDA), dar e recomandat pentru c─â ai parte de anumite avantaje cum ar fi, de exemplu, chiar dovada faptului c─â opera ta exist─â ╚Öi c─â tu e╚Öti ├«nregistrat ca titularul ei.
  • folose╚Öte un watermark pe imagini ╚Öi video-uri, ca s─â fii sigur c─â nu ╚Ťi le ia cineva 
  • nu lua imagini de pe internet ╚Öi ÔÇ×sf├óntul GoogleÔÇŁ pentru c─â nu ├«nseamn─â c─â le po╚Ťi folosi cum vrei tu doar pentru c─â le-ai g─âsit la un click distan╚Ť─â 
  • ╚Ťine minte c─â faptul c─â g─âse╚Öti ceva pe internet nu ├«nseamn─â c─â este gratis – trebuie s─â te ui╚Ťi foarte atent la condi╚Ťiile de licen╚Ťiere
  • po╚Ťi face trimitere la produsul original sau la anumite caracteristici de pe pagina oficial─â a produc─âtorului/furnizorului dac─â pui un hyperlink c─âtre pagina respectiv─â (URL)

Că vorbeam de watermark, hai să discutăm un pic despre el. Nu ne referim doar să pui acolo un logo de altă culoare (deși inclusiv asta e eficient), ci vorbim despre watermark digital

Un watermark digital este o dat─â digital─â care poate fi ├«ncorporat─â ├«n con╚Ťinutul digital al operei ╚Öi care permite:

  • s─â stabileasc─â faptul c─â lucrarea respectiv─â este proprietatea unei anumite persoane (titularul)
  • s─â identifice cump─âr─âtorul
  • amprentarea, autentificarea ╚Öi verificarea integrit─â╚Ťii, etichetarea con╚Ťinutului, controlul utiliz─ârii ╚Öi protec╚Ťia con╚Ťinutului
  • furnizarea de dovezi ├«n cazul ├«n care ├«nc─âlc─ârii drepturilor de autor.

Din punct de vedere tehnic, un watermark digital const─â ├«ntr-o secven╚Ť─â de numere, cunoscut─â ╚Öi sub numele de secven╚Ť─â de watermark. Secven╚Ťa watermark-ului este format─â dintr-un set de bi╚Ťi de watermark.

În plus, poate servi ca un fel de factor de descurajare a copierii și diseminării ilicite a documentelor protejate prin drepturi de autor.

Urm─âre╚Öte blogul nostru pentru urm─âtoarele sec╚Ťiuni din ghid.


Articol redactat de Gabriela Umbrărescu și Andreea Speianu

Fotografie de Christopher Gower pe Unsplash

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *