christopher gower vjMgqUkS8q8 unsplash

📒Drepturile de proprietate intelectuală în e-commerce&marketplace. Chestiuni de bază

10 minute • Gabriela Umbrărescu • 13 septembrie 2023


Felicitări pentru noua ta aventură în e-commerce. Știm că uneori să lucrezi cu un marketplace te poate speria la început, dar nu-ți face griji, fix de asta suntem aici. 

Ți-am pregătit un scurt ghid care să te ajute să vinzi în siguranță produsele tale către peste 30 milioane de clienți. De la cum îți protejezi drepturile de proprietate intelectuală, ce trebuie să știi ca să fii conform și să nu iei amenzi, până la informațiile și instrumentele de care ai nevoie atunci când vrei să vinzi dincolo de granițele țării. 

Cum folosești acest ghid? Poți să îl iei la rând sau poți să sari direct la articolele care te interesează. În total publicăm 12 articole, care în final vor fi un ghid cap-coadă bun de avut la îndemână. Vei afla următoarele:

📒Drepturile de proprietate intelectuală în e-commerce&marketplace. Chestiuni de bază

📒 Mărcile și brandul. Explicații și exemple practice

📒Care este rolul drepturilor de proprietate intelectuală în e-commerce?

📒Ce elemente ale unei platforme de marketplace sunt protejate de drepturi de proprietate intelectuală?

📒Protecția juridică a drepturilor de proprietate intelectuală în cadrul unui marketplace

📒Ce înseamnă să fii distribuitor/reseller autorizat?

📒 De ce marketplace-urile îți cer documente ca să verifice proveniența produselor?

📒Ce sancțiuni riști dacă faci nefăcute față de consumatori?

📒 Vinzi pe net? Știi despre garanția pentru neconformitatea produselor? Ce poate obține un client de la tine în caz de neconformitate?

📒Ce trebuie să știi ca seller despre garanție și ce poți și nu poți să faci în relația cu clientul

📒Ce riști ca vendor dacă nu respecți termenii&condițiile de pe marketplace?

📒Cross-vending sau cum îți duci afacerea dincolo de granițe cu ajutorul unei platforme de tip marketplace

Nu uita că suntem aici să te ajutăm să crești afacerea ta în mod sănătos și să ajungi la o piață cât mai mare. 

Înainte de toate, haide să trecem prin câteva chestiuni de bază. 

Ce este e-commerce?

Prin „e-commerce” înțelegem „comerț electronic”, adică, pe românește, tranzacțiile făcute prin intermediul internetului – includem aici achiziționarea de servicii de pe site-ul unei firme, schimburile din Facebook Marketplace și achiziționarea de bunuri prin platforme de tipul Amazon, E-bay sau eMAG.

În sens și mai larg, e-commerce ar putea include și partea de social commerce, adică vânzările, tranzacțiile și intermedierile făcute inclusiv prin Instagram, Facebook, TikTok sau altă rețea de socializare de acest gen. 

Ce sunt platformele de tip marketplace?

Platformele de tip marketplace sunt site-uri de e-commerce unde se întâlnesc oferta mai multor vânzători cu cererea mai multor cumpărători. Astfel, operatorul platformei marketplace nu deține neapărat inventar propriu de produse, rolul principal al acestuia fiind să afișeze oferta vânzătorilor înregistrați pe site către potențiali consumatori și să faciliteze tranzacțiile dintre aceștia.

O platformă de tip marketplace are o caracteristică unică: te pune în legătură directă cu clientul, prin intermediul unei platforme.

Practic face munca de lead generation în locul tău. 

Asta înseamnă și că, din punct de vedere al răspunderii, tu vei fi direct răspunzător față de client, pentru că este până la urmă clientul tău. 

Pe scurt, legătura dintre tine și clientul tău nu diferă cu nimic altceva dacă ai vinde tu pe site-ul tău propriu și personal. Doar că în cazul de față, platforma de marketplace îți oferă anumite servicii care facilitează această tranzacționare. Pampam!

Ce sunt drepturile de proprietate intelectuală?

Drepturile de proprietate intelectuală sunt acele drepturi ce îți asigură proprietatea unor bunuri „intangibile”, adică care nu au prezență fizică. Acestea apar ca urmare a creativității umane – gândește-te la cărți, picturi, fotografii sau la designul unei mașini, agende sau a unui telefon.

Am făcut precizarea asta pentru că dacă auzi „proprietate” te gândești la ceva pe care să îl ai cu tine și să-l simți, ca să-l dai mai departe, cum ar fi o casă, o mașină, o pereche de pantofi. Uite că ai învățat ceva nou 😉

De câte feluri sunt acestea?

În funcție de ideea pe care vrei să o protejezi, drepturile de proprietate intelectuală se găsesc în mai multe forme.

Chiar dacă crezi că nu te interesează prea mult asta, că tu doar vrei să vinzi pe marketplace, o să vezi că au o importanță mare. 

Drepturile de autor 

Pentru protejarea scrierilor literare, operelor științifice, picturilor, sculpturilor, fotografiilor etc legea de căpătâi este Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Dreptul de autor acordă creatorului unei opere originale drepturi exclusive de care se poate bucura după cum consideră, cât timp nu încalcă ordinea publică și bunele moravuri. De obicei, acest drept este valabil doar pentru o perioadă limitată de timp de la crearea operei, după care intră în domeniul public și poate fi folosită de către orice persoană.

În România, protecția prin drepturi de autor se întinde, în general, pe toată durata de viață a creatorului + încă 70 de ani de la moartea sa.

Așadar, dacă te gândești să iei o poză de pe undeva de acum 60 ani că „a trecut suficient timp”, ei bine, nu a trecut și trebuie să îi cauți autorul ca să îi ceri permisiunea. 

Cum este protejat autorul unei creații?

Cum spuneam mai sus, când faci o operă, de oricare ar fi ea, devii autor. Este evident că în această calitate, trebuie să ai și niște drepturi, adică niște protecții de care să te bucuri, că doar de aia ai făcut-o.

Drepturile exclusive le găsești în Legea 8/1996 privind drepturile de autor. Ai mai jos exact textul de lege, iar apoi intrăm pe el și povestim. 

Drepturile exclusive prevăzute de lege sunt:

Art. 12.

Autorul unei opere are dreptul patrimonial exclusiv de a decide dacă, în ce mod şi când va fi utilizată opera sa, inclusiv de a consimţi la utilizarea operei de către alţii.

Art. 13.

Utilizarea unei opere dă naştere la drepturi patrimoniale, distincte şi exclusive, ale autorului de a autoriza sau de a interzice:

a) reproducerea operei;

b) distribuirea operei;

c) importul în vederea comercializării pe piaţa internă a copiilor realizate, cu consimţământul autorului, după operă;

d) închirierea operei;

e) împrumutul operei;

f) comunicarea publică, direct sau indirect a operei, prin orice mijloace, inclusiv prin punerea operei la dispoziţia publicului, astfel încât să poată fi accesată în orice loc şi în orice moment ales, în mod individual, de către public;

g) radiodifuzarea operei;

h) retransmiterea prin cablu a operei;

i) realizarea de opere derivate.

j) retransmisia operei.

Astfel, nimeni în afară de titularul dreptul de autor și persoanele încuviințate (prin cesiune sau licență) de acesta nu poate folosi respectiva operă după bunul plac. Dacă nu primești un acord ca să folosești o poză, un sunet, o descriere, nu o poți lua ca atare. 

➡️ Să luăm aici un exemplu practic de încălcare a dreptului de autor raportat la platformele de e-commerce.

Am cumpărat genți de brand de la un anumit furnizor și vreau să le vând pe marketplace ca business. Doar că, în loc să compun eu o descriere a produsului și să-i fac fotografiile pentru anunț, le preiau de pe site-ul oficial al furnizorului respectiv. Exact așa, cu poză și descriere, eventual le și traduc în limba română. Acest lucru nu se poate face chiar dacă vorbim de un produs al producătorului respectiv. Pentru că avem acele drepturi de autor. 

❗ Prin urmare, dacă vreau să vând un produs pe un site, indfierent că este un marketplace sau nu, am două variante: 

  1. mă ocup și de descrierea, și de fotografiile produsului, 
  2. cer furnizorului să îmi ofere aceste informații 

deoarece cele de pe site-ul oficial sunt protejate prin drepturi de autor, fiind creații originale.

De cele mai multe ori, dacă lucrezi cu produse care vin de la anumiți producători/furnizori recunoscuți, promovarea lor se va face cu materiale furnizate și pre-aprobate de producător /furnizor. Vorbim aici în special de produse unde avem distribuție exclusivă sau selectivă, dar nu este deloc exclus să o avem și în altă parte. 

Ce trebuie să reții tu de aici? Indiferent de cât de mică sau mare a afacerea ta, cât de scumpe sunt produsele, dacă sunt sau nu de vreun brand de lux etc., nu poți să iei poze și descrieri ale acelor produse de pe alte site-uri, chiar dacă sunt site-urile oficiale, ci trebuie să:

a) le faci tu singur 

b) ceri permisiunea (de preferat scrisă) ca să le poți folosi.

Dar nu trebuie să verifici că este sau nu înregistrat acel desen sau text pe undeva? Ce este important să menționăm este că o operă este protejată prin drepturi de autor prin simplul fapt al creării sale. Astfel, spre deosebire de mărci, opera ta nu are nevoie de o înregistrare la un anumit oficiu pentru a avea acele drepturi enumerate mai sus.

✅ Some tips&tricks atunci când îți promovezi produsele:

  • fă-ți propriile descrieri, poze, filmulețe&co 
  • nu trebuie să le înregistrezi la oficiul național de drepturi de autor (în cazul României, acesta este ORDA), dar e recomandat pentru că ai parte de anumite avantaje cum ar fi, de exemplu, chiar dovada faptului că opera ta există și că tu ești înregistrat ca titularul ei.
  • folosește un watermark pe imagini și video-uri, ca să fii sigur că nu ți le ia cineva 
  • nu lua imagini de pe internet și „sfântul Google” pentru că nu înseamnă că le poți folosi cum vrei tu doar pentru că le-ai găsit la un click distanță 
  • ține minte că faptul că găsești ceva pe internet nu înseamnă că este gratis – trebuie să te uiți foarte atent la condițiile de licențiere
  • poți face trimitere la produsul original sau la anumite caracteristici de pe pagina oficială a producătorului/furnizorului dacă pui un hyperlink către pagina respectivă (URL)

Că vorbeam de watermark, hai să discutăm un pic despre el. Nu ne referim doar să pui acolo un logo de altă culoare (deși inclusiv asta e eficient), ci vorbim despre watermark digital

Un watermark digital este o dată digitală care poate fi încorporată în conținutul digital al operei și care permite:

  • să stabilească faptul că lucrarea respectivă este proprietatea unei anumite persoane (titularul)
  • să identifice cumpărătorul
  • amprentarea, autentificarea și verificarea integrității, etichetarea conținutului, controlul utilizării și protecția conținutului
  • furnizarea de dovezi în cazul în care încălcării drepturilor de autor.

Din punct de vedere tehnic, un watermark digital constă într-o secvență de numere, cunoscută și sub numele de secvență de watermark. Secvența watermark-ului este formată dintr-un set de biți de watermark.

În plus, poate servi ca un fel de factor de descurajare a copierii și diseminării ilicite a documentelor protejate prin drepturi de autor.

Urmărește blogul nostru pentru următoarele secțiuni din ghid.


Articol redactat de Gabriela Umbrărescu și Andreea Speianu

Fotografie de Christopher Gower pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *