Starea de alertă: ce trebuie să știi după prima săptămână?
4 minute • Ana-Maria Udriste • 25 mai 2020
A trecut și prima săptămână de când s-a instalat starea de alertă în România, care a venit cu un pachet de legi și norme noi menite să contureze noile măsuri de relaxare.
Pentru că sunt greu de urmărit și într-o continuă schimbare, le-am pus pe toate la un loc, mai jos. La finalul acestui articol vei putea descărca și toate ordinele, la zi, ca să le ai la îndemână.
1. Avem noi facilități de plată a chiriei
Persoanele fizice sau juridice pot cere ANAF-ului să le plătească chiria pentru perioada stării de urgență și de alertă, dar trebuie îndeplinite anumite condiții, despre care am scris aici.
2. Avem noi documente și hotărâri care să reglementeze starea de alertă
Avem Hotărârea nr. 394/2020 privind declararea stării de alertă și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
Pe lângă Legea 55/2020 și Hotărârea CNSU 24/2020, despre care am scris aici și aici.
3. Restaurantele vor trebui să se conformeze unor reguli stricte dacă vor să facă delivery sau take away
Potrivit unui proiect de ordin comun al Ministerului Sănătății și ANSVSA, restaurantele care vor dori să lucreze în regim de take-away sau delivery vor avea niște reguli dure pe care vor trebui să le respecte și despre care am scris aici.
4. Am aflat și care sunt sancțiunile în stare de alertă, care e cuantumul și cum se aplică
Nu a fost ușor, pentru că legislația este alambicată, dar am scris despre asta aici și poți descărca tabelul mai jos:
5. Angajatorii și angajații trebuie să respecte noi reguli când vor să se întoarcă la muncă
Rămâne în continuare încurajată munca de la domiciliu, dar pentru cei care trebuie să se ducă fizic la locul de muncă există noi reguli de respectat.
6. Luatul temperaturii angajaților a dat drumul numeroaselor discuții
Sunt date cu caracter personal, nu sunt date cu caracter personal? Cum măsurăm temperatura persoanelor?
Până la ordinul oficial, au tot existat dezbateri pe această temă, pe care le-am abordat în următoarele articole:
- GDPR COVID-19: cum măsurăm temperatura angajaților și vizitatorilor?
- COVID-19 și GDPR: cum să folosim un termometru sau un termoscanner în mod corect?
7. Certificatul privind starea de urgență poate fi cerut până pe 15 iunie
Acest termen s-a tot prelungit, iar Ministerul a emis noi ordine pentru perioadele respective.
Acum termenul este 15 iunie 2020, dacă nu cumva starea de alertă se prelungește și ministerul decide să prelungească această facilitate pentru obținerea certificatului privind situația de urgență.
8. Avem reglementări specifice privind domeniile de activitate
După cum se afirma la începutul stării de alertă, măsurile de relaxare vor fi adoptate prin ordine comune ale Ministerului Sănătății și ale Ministerelor competente în domeniul respectiv.
Până la acest moment avem proceduri specifice pentru:
- școli, licee și universități
- unități sanitare non-covid, precum spitalele și clinicile private
- biserici și lăcașe de cult
- cabinete stomatologice
- domeniul hotelier
- birouri open space
- transporturi
- saloane de înfrumusețare, îngrijire corporală și frizerii
9. Avem și ordin despre cum și unde purtăm masca obligatorie
După multe discuții, avem și Ordinul Ministerului sănătății despre locurile unde trebuie să purtăm în mod obligatoriu masca.
Și ți-ar plăcea, ca să te mai destresezi un pic, să citești și o scurtă istorie despre purtatul măștilor de-a lungul pandemiilor, inclusiv proteste care au avut loc și Ligi secrete.